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Oral hygiene Prevention against Corona & colds

Prevent Corona & colds with optimal oral hygiene

Zuletzt geändert: 27.7.2022

To practice good and regular oral hygiene and, especially in risk situations, to immediately kill/inactivate the viruses that have just been captured in the throat area using antiviral, preferably herbal remedies such as aronia juice, green tea, pomegranate juice, etc., as described under 1. Avoiding infections just the most obvious reason. But there are other reasons why good oral hygiene and thus an optimal condition in the oral cavity could not only protect against the onset of an infection, but also against a more serious course of the same. The background, hypotheses and studies are presented on this page.

Ergänzend hierzu siehe auch die Seite: Schleimhaut-Barriere

Adapted from NetDoktor: How sick teeth make people sick: click link here

Immunsystem im Dauerstress

Inflammation in the mouth can be tricky: you often don't feel it. A dead tooth or inflammation of the periodontium (periodontitis) can permanently strain the immune system without causing pain. Bacteria from the source of inflammation or inflammatory messengers are then repeatedly distributed throughout the body via the blood. This has far-reaching consequences.

Parodontitis treibt den Blutdruck

Einer Meta-Analyse des Londoner University College zufolge haben Personen mit einer mittelschweren Parodontitis ein um 22 Prozent erhöhtes Risiko für eine arterielle Hypertonie. Bei Personen mit schwerer Parodontitis stieg das Risiko sogar um 49 Prozent. Damit sind schlechte Zähne ein eigenständiger Risikofaktor für Bluthochdruck.

Kranke Zähne, krankes Herz

Not only do the blood vessels suffer from higher blood pressure, inflammatory messengers from the mouth can also directly damage the arteries: they calcify. This increases the risk of a heart attack. Sometimes bacteria migrate from the mouth to the heart region and cause inflammation there - for example endocarditis (inflammation of the inner lining of the heart) or inflammation of the heart valves.

Periodontitis endangers the brain

The blood vessels that supply the brain are also damaged by chronic inflammation in the mouth. This increases the risk of stroke. In periodontitis patients it is two to three times higher than usual. Men under 60 should be particularly careful about their dental care. The connection between oral hygiene and stroke risk is particularly pronounced among them

Poor oral hygiene promotes liver cancer

Well-groomed teeth could even keep cancer away - at least that seems to apply to liver cancer. In a British study, study participants with poor oral hygiene had a 75 percent higher risk of liver cancer. Researchers suspect that the microbiome in the mouth and intestines may play a role in cancer development. Dental care does not seem to have any effect on other types of cancer.

Diabetes durch schlechte Zähne?

Doctors also suspect a connection between periodontitis and type 2 diabetes. Cytokines from the mouth slow down the absorption of blood sugar into the body's cells. Blood sugar levels rise - and with it the risk of diabetes. The dilemma: The connection can be mutual: Diabetics have poorer wound healing and blood circulation, which in turn promotes inflammation in the mouth.

Premature labor

Women with periodontal disease are more likely to deliver their babies prematurely than women with healthy teeth and gums. According to an American study, the risk of premature birth increases 7.5 times. The scientists suspect that the inflammatory substances released reach the uterus and trigger early labor.


Parodontitis gilt als Volkskrankheit - sie ist nach Karies die häufigste Zahn- beziehungsweise Munderkrankung. Prinzipiell können Menschen jeden Alters eine Parodontitis entwickeln. Das Erkrankungsrisiko steigt allerdings mit dem Alter an. Menschen nach dem 35. Lebensjahr verlieren Zähne häufiger wegen Parodontitis als wegen Karies.

Ansteckend! Wie jede bakterielle Infektionskrankheit ist auch eine Parodontitis ansteckend. Daher sollte auch der Lebenspartner auf mögliche Parodontitis-Symptome achten. Unter Umständen können gewisse Bakterien beim Küssen oder Teilen von Besteck, Trinkflaschen oder Gläsern übertragen werden, auch wenn keine Parodontitis ausbricht. Dies wiederum hängt von den jeweiligen Risikofaktoren ab. Vorsicht ist auch bei Säuglingen boten: Mütter wie Väter mit Parodontitis können die Erreger auf ihr Kind übertragen. 

MH1: In USA hatten 2014 unter den jüngeren Erwachsenen (35-44 Jahre)43,4% eine moderate und 8,2% eine schwere Parodontitis. Bei den jüngeren Senioren (65-74J.) 44,8 eine moderate und 19,8% eine schwere Parodontitis. MH2: Zahnfleischbluten hatten 46,5% der älteren Senioren (75-100J.) und 64,3% derer mit Pflegebedarf. Jüngere Erwachsene in Deutschland hatten zu 48% eine moderate und 10% eine schwere Parodontitis. MH3: Im Jahr 2018 wurde eine neue Klassifikation der parodontalen Erkrankungen

und Zustände veröffentlicht. Parodontitis wird eingeteilt nach Schweregrad (das sogenannte Staging, 4 Stadien: I, II, III, IV), der sich primär nach Attachmentverlust/Knochenabbau und Zahnverlust richtet, Ausdehnung (lokalisiert, generalisiert, Molaren-Inzisiven-

pattern) and progression rate (3 grades: A, B, C). In a study (in Germany) with a large random sample of 10,000 people aged 20-79 years, it was found that only 4.7% were periodontally healthy. 6.9% had gingivitis (inflammation of the gums), 67% had periodontitis, 8.4% had stages I and II, 56.4% had stages III + IV.


Oral hygiene is also a topic that has received far too little attention in connection with colds, flu and Covid-19.

Dentists are increasingly pointing out that inflammation in the oropharynx, open wounds (inflammation and bleeding of the gums) and sources of infection that have been smoldering over a long period of time increase susceptibility to viruses and also create the possibility that viruses can enter the bloodstream directly can. There are reports of correlations between severe Covid-19 courses and the frequency of such conditions in the oral cavity. Many laboratory studies have shown that certain herbal products such as tea extracts and tinctures, for example from sage, thyme, chamomile, cistus, green tea and certain essential oils such as chamomile, eucalyptus, sage, thyme, cloves, etc., have very good antibacterial, antiviral and have anti-inflammatory effects. Aronia juice also has these properties. Many products with such active ingredients have been used successfully for decades to combat such oral problems. It therefore makes sense to use these and similar plant products to reduce both the risk of virus transmission and the risk of serious disease progression.

Mundraum als Brutstätte für das Virus und Ausgangspunkt für seine Verbreitung

There are a large number of ACE2 receptors throughout the oral cavity through which SARS-CoV-2 can penetrate human cells. The number and density of these receptors is particularly large in the salivary glands. From there and the other infected cells in the mouth, the newly hatched virus is distributed in the saliva and is swallowed with it and expelled as droplets and aerosols and inhaled. The generation time of the virus is approximately 2.5 days, which fits well with the periods of infectivity, positive detection and the onset of symptoms of Covid-19. (MH4,MH5)

A very interesting hypothesis is presented in MH7: Proposed vascular route of infection: The mouth serves as a reservoir for SARS-CoV-2, present in saliva. If the virus particles can overcome the immune defense barrier of the mouth, oral mucosa and gums, they could enter the oral veins. The virus would then enter the neck and chest veins and be pumped from the heart to the lungs via the pulmonary arteries (main arteries of the lungs).

This is believed to be the main route by which the virus infects the lungs. For people with poor oral health or poor oral hygiene, this pathway would be constantly open during illness from COVID-19. People with good oral health or good oral hygiene could be relatively well protected from the virus penetrating the lungs in this way.

Dazu passt sehr gut (obwohl von den Autoren etwas anders interpretiert) eine aktuelle Fall-Kontroll-Studie, die in einer Pressemitteilung 3.2.2021 der Deutschen Gesellschaft für Parodontologie e.V. bekannt gemacht wurde und im Original als MH8 hier zur Verfügung steht: Zusammenhang zwischen Parodontitis und Schweregrad der COVID-19-Infektion: COVID-19-Patienten mit Parodontitis hatten ein höheres Risiko für die Aufnahme auf Intensivstation, die Notwendigkeit einer unterstützten Beatmung und tödlichen Ausgang. Hypothese der Autoren: orale Bakterien bei Patienten mit Parodontitis können eingeatmet werden und die Lunge infizieren, insbesondere bei Patienten, die ein Beatmungsgerät verwenden. Folge: Zustands-Verschlechterung und  Todesrisiko", Empfehlung: COVID-19-Patienten mit Parodontitis identifizieren und orale Antiseptika verwenden. Insgesamt 568 COVID-19- positive Patienten wurden in die Analyse einbezogen. Davon: 40 mit COVID-Komplikationen (Fälle; 80% davon Parodontitis) und 528 ohne Komplikationen entlassen (Kontrollen; 43% hatten Paradontitis). Ergebnisse: Nach Korrektur der Faktoren von Alter, Geschlecht und Rauchverhalten, sowie für Begleiterkrankungen (Diabetes, Bluthochdruck, usw.). signifikante Assoziationen mit COVID-19-Komplikationen (OR = 3,67) Tod (OR =8,81), Aufnahme auf der Intensivstation: (OR = 3,54); assistierten Beatmung (OR = 4,57). Die Quote der Verstorbenen liegt also um den Faktor 8,8 höher bei Infizierten mit Parodontitis gegenüber Infizierten ohne Parodontitis. Ohne die Stratifizierung liegt die OR für Tod sogar bei 17,5. Von den Patienten mit nur leichter oder keiner Parodontitis verstarb keiner. Interessanterweise wurden bei den Patienten u.A. auch Vitamin D-Blutspiegel gemessen und es zeigte sich ganz klar, dass die Patienten mit einem niedrigeren Blutspiegel deutlich schlechteren Verläufe der Krankheit hatten.

Oral hygiene with vegetable tannins

Es gibt eine ganze Reihe pflanzliche Zubereitungen, die aufgrund ihrer besonderen Gerbstoff-Zusammensetzung gut geeignet sind, gegen zahnfleisch-Entzündung, Parodontitis und bakterielle, wie virale Infektionen im Mundraum eingesetzt zu werden. Dazu gehören auch die gegen das SARS-CoV-2 Virus in-vitro getesteten Tees: Grüntee., Schwarztee, Cistus-Tee, Salbei-Tee und sicher bald weitere. Bei den Säften ist ganz besonders Aronia-Saft zu nennen aber auch Granatapfel-Saft. Man kann auch Mischungen mit diesen Säften sinnvoll einsetzen, wenn die Konzentration dieser Säfte in der Mischung wenigstens 25% beträgt. Diese Tees und Säfte haben den großen Vorteil, dass man mit Ihnen zuerst den Mund kräftig spülen, dann damit gleich gurgeln und zum Schluss auch noch hinunterschlucken=trinken kann. Das führt dazu, dass auch die tieferen Rachenbereiche und sogar die Speiseröhre und der Magen mit den Gerbstoffen in direkte Berührung kommen und auch dort die anti-virale-antibakteriell, entzündungshemmende und blutstillende Wirkung der enthaltenen speziellen Gerbstoffe zur Wirkung kommen kann. Handelsübliche Mundspül-Lösungen sind zwar unter Umständen stärker desinfizierend wirksam, dürfen aber nicht geschluckt und müssen wieder ausgespuckt werden. Außerdem sind sie nicht blutstillend und oft nicht ausreichend anti-entzündlich sondern eben "nur" antiviral und anti-bakteriell wirksam. Detailliertere Infos siehe unter: 1. Infektionen vermeiden. Lutschpastillen sind ebenfalls eine sehr gute Möglichkeit diese Gerbstoffwirkungen zu erzielen, falls sie geeignete Extrakte und ausreichend hoher Menge enthalten. Sie haben den Vorteil, dass sie relativ lange im Mund sind, bis sie weggelutscht sind und erzeugen dadurch eine länger anhaltende Wirkung. Ebenfalls sehr gut wirksam können pflanzliche Tinkturen und ihre Mischungen sein, sofern sie geeignete Tinkturen enthalten. Zur Mundpflege und gegen vielerlei Infektionen und Entzündungen im Mundraum haben sich bewährt: Kamille, Salbei, Thymian, Myrrhe, Blutwurz (Tormentill), und einige weitere. Diese müssen natürlich in geeigneter Verdünnung eingesetzt werden und sollten nach der Spülung auch wieder ausgespuckt werden. Eine regelmäßige tägliche Anwendung ist in Zeiten von Infektionsgefahr sehr zu empfehlen und bei angepasster Verdünnung auch unproblematisch für die wünschenswerte Mund-Flora, die bei echten Desinfektionsmitteln bei Dauer-Anwendung meist schnell zerstört wird, wodurch sie ihre schützende Wirkung verliert.


Navigation to all Corona information

Sources, literature: https://www.netdoktor.de/bildergalerie/wie-kranke-zaehne-krank-machen/?

Quellen dort:Aguilera, Eva Muñoz et al: Periodontitis is associated with hypertension: a systematic review and meta-analysis, Cardiovascular Research, , cvz201, https://doi.org/10.1093/cvr/cvz201

Bavarian State Dentists Chamber: Teeth and general health - interrelationships (at www.blzk.de; accessed on December 12, 2019)

Society for Dental Health, Function and Aesthetics: CMD - CranioMandibular Dysfunction: Tooth and Jaw Functional Disorders (at www.gfza.de; accessed on December 12, 2019)

Haydée WT Jordão et al: The association between self-reported poor oral health and gastrointestinal cancer risk in the UK Biobank: A large prospective cohort study. United European Gastroenterology Journal, 2019; 205064061985804 DOI: 10.1177/2050640619858043

Shin-Young Parket al: Improved oral hygiene care attenuates the cardiovascular risk of oral health disease: a population-based study from Korea, European Heart Journal, Volume 40, Issue 14, 07 April 2019, Pages 1138–1145, https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehy836

Ville Myllymäki et al: Association between periodontal condition and the development of type 2 diabetes mellitus—Results from a 15‐year follow‐up study, Journal of Clinical Periodontology, 22. August 2018, https://doi.org/10.1111/jcpe.13005

Weitere Quellen: MH1: 1 CDC/AAP-Fallklassifikation Centers for Disease Control and Prevention und American Academy of Periodontology 2014 zitiert in: © Daten & Fakten 2021 – Bundeszahnärztekammer und Kassenzahnärztliche Bundesvereinigung; MH2: A.R. Jordan, Die Fünfte Deutsche Mundgesundheitsstudie (DMS V) prophylaxe impuls 22. Jahrgang, 72-75, 2018 MH3: Dannewitz, Holtfreter, Eickholz: Parodontitis – Therapie einer Volkskrankheit.  Bundesgesundheitsbl 2021 · 64:931–940 Online publiziert: 8. Juli 2021   https://doi.org/10.1007/s00103-021-03373-2

MH4BaghizadehFini M. et.al.: Oral saliva and COVID-19. Oral Oncol. 2020 Sep;108 doi:10.1016/j.oraloncology.2020.104821. [Epub2020 May 27] [PMC freearticle] [PubMed][CrossRef] [Google Scholar]    hier Herunterladen.

MH4 saliva and Covid-19

The aim of this study is to provide all information about saliva and its connection to COVID-19 for the

Fachleute im Gesundheitswesen auf der ganzen Welt darzustellen. Speicheldrüsen sind ein Reservoir für SARS-CoV-2 und haben sehr viele ACE2-Rezeptoren (mehr als die Lunge), über die das Virus in die Zellen eindringen und sich vermehren kann. Speichel enthält bei Infizierten große Mengen Virus und eignet sich gut für den Nachweis.


MH5

Huang, Sun; Perez, Paola; Kato, Takafumi; et.al.: SARS-CoV-2 infection of the oral cavity and saliva Nature Medicine 2021 DOI: 10.1038/s41591-021-01296-8 Download here.

MH5 SARS-CoV-2-Infektion der Mundhöhle und des Speichels.


MH6 Wakako et.al.(2020): Existence of SARS-CoV-2 Entry Molecules in the Oral Cavity.  Int J Mol Sci. 2020 Aug 20;21(17):6000. doi: 10.3390/ijms21176000.                       hier Herunterladen.

MH6 Existence of SARS-CoV-2 entry molecules in the oral cavity


MH7 Lloyd-Jones G, Molayem S, Pontes CC, Chapple I. (2021) The COVID-19 Pathway: A Proposed Oral-Vascular-Pulmonary Route of SARS-CoV-2 Infection and the Importance of Oral Healthcare Measures. J Oral Med and Dent Res. 2(1):1-25.

https://www.genesispub.org/j-oral-med-and-dent-res/the-covid-19-pathway-a-proposed-oral-vascular-pulmonary-route-of-sars-cov-2- infection-and-the-importance-of-oral-healthcare-measures Download here.

MH7 The COVID-19 pathway: A proposed oral-vascular-pulmonary route of SARS-CoV-2 infection and the importance of oral health care measures. (Hypothesis for discussion) The virus enters the vascular system via inflammation and open vessels in the mouth, from saliva into the vascular system, via the neck and chest veins to the heart and then also into the blood vessels in the lungs.


MH7A COVID-19 Lung Disease - A Pulmonary Vasculopathy

Link: https://www.radiologymasterclass.co.uk/tutorials/covid-19/covid-19-discussion

Short film: https://youtu.be/x_dMkC9gwrs

MH7A Akute COVID-19-Lungenerkrankung: Eine pulmonale Vaskulopathie - keine Lungenentzündung

This page gives the opinion of Dr. Graham Lloyd-Jones BA MBBS MRCP FRCR, Director of Radiology Masterclass, again.

COVID-19 lung disease can be characterized as pulmonary vasculopathy rather than pneumonia.

Histological and radiological correlations are limited. Many radiographic features correlate with the histologic descriptions of the vascular disease. Radiological features previously attributed to respiratory disease can be directly attributed to pulmonary vasculopathic phenomena. Detailed presentation on the website.


MH8 Marouf, N. et al. (2021): Association between periodontitis and severity of COVID-19 infection: A case–control study.

J Clin Periodontol, 48: 483-491. https://doi.org/10.1111/jcpe.13435 download here.

MH8 Association between periodontitis and severity of COVID-19 infection: A case-control study.

Die Schwere des Covid-Erkrankungs-Verlaufes ist sehr stark assoziiert mit dem Vorhandensein von mittlerer bis schwerer Parodontitis. Ohne Parodontitis in der untersuchten Gruppe keine Todesfälle.


MH9

Belcaro G et. Al.(2020): Virucidals Control the Presence of Covid in Mouth/Saliva. Med Clin Res 5: 76-79; ISSN: 2577-8005; https://medclinres.org/pdfs/2020/virucidals-control-the-presence-of-covid-in-mouth-saliva-mcr-20.pdf

MH9 Virucides control the presence of Covid in the mouth/saliva. download here.

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